‘Now
that my ladder’s gone/ I must lie down where all the ladders start/ In the foul
rag and/ bone shop of the heart.’ - Yeats
Ik begeleid A. bij haar schrijfproces. A.
heeft een roman in haar systeem, een verhaal wat eruit moet. Ze vertelde me dat
het personage waar ze over schreef van de ene dag op de andere een eigen leven
begon te leiden. Na heel veel gezoek, geploeter en omwegen was het ineens
zover: het hoofdpersonage deed dingen die A. niet bedacht had van te voren. Zo ontmoette
ze een man in een restaurant en begon met hem een affaire. A. was hier zo door
onthutst dat ze zich een dag lang geen raad wist. Dit had ze niet bedacht, maar
het was wel vreselijk spannend. Omdat het personage over wie ze schreef
gebaseerd was op haar eigen leven, voelde ze zich zelfs schuldig naar haar man.
‘Het leek wel of ik zelf vreemd ging’, zei ze.
‘Wanneer het karakter in je verhaal het
overneemt zit je goed. Dan heeft de innerlijke stem de ruimte gekregen en kun
je de diepte in. Het ‘wilde’ schrijven kan beginnen. Het is het teken dat de 'daimon'* dichterbij is gekomen en gaat samenwerken met de schrijver’. Dit vertelt
Clarissa Pinkola Estes op een van haar audio cd’s over creativiteit.
Als we de gaten of poorten van de cultuur, ons
normbesef en ons ego-bewustzijn kunnen openen of kunnen omzeilen, staat er een lieve
creatieve engel op je te wachten of een gevleugeld wezentje, of een geestige
dwerg of verzin het beeld wat je wilt.
Deze wezens representeren een verhoogde staat
van intuïtief bewustzijn over wat je zou moeten schrijven of vertellen of doen.
Het zijn energieën diep in ons die ons wijzen op de oneindigheid van onze
creatieve vermogens. Als we maar vertrouwen op die stem en ons niet laten
zeggen hoe het hoort of wat we zouden moeten schrijven.
Als je je geblokkeerd voelt, heb je meestal de
neiging het bijltje er bij neer te gooien en in het slechtste geval jakker je
verder over de desolate woestenij waar niets groeit en bloeit. Het probleem is
te groot het obstakel te ingewikkeld, het lijkt een onbegonnen toestand. Maar
je zou ook kunnen zeggen: de standaardmethode werkt niet meer. Dus moet je op
zoek naar een andere methode. Begin met ontspannen, kijk eens een hele andere
kant op. Laat los, maak een lange wandeling, ga in bad. Mij helpt mediteren of
automatisch schrijven of een bezoekje aan de HEMA.
Wat je daarmee bewerkstelligt is dat de aandacht
naar binnen gaat of juist wat wijder wordt zodat goed invallen en inspiratie
weer hun gang gunnen gaan. Dan kun je zomaar die hele prettige wijze stem in
jezelf gaan horen.
Wel merk ik dat het een beetje taboe is voor
sommige verhalenvertellers of schrijvers om over die innerlijke gids te praten,
want je wordt al snel als een tikje gestoord gezien.
Maar inspiratie, creatie, het vertellen en
vinden van mooie verhalen is voor ons allemaal beschikbaar. We moeten alleen trucjes
verzinnen om het ego omzeilen en te oefenen met schrijven, creëren en fantaseren
zonder restricties. Daarvoor moeten we veiligheid, controle en aanvaardbaarheid
niet meer als norm laten gelden. Maar risico’s nemen.
En hoe doe je dat? Door dóór te schrijven. Ook
al lijkt het nog nergens op. Vertrouwen dat je die stem gaat horen. Begin gewoon, schrijf door, oefen, experimenteer. Op een
zeker moment kom je vanzelf in contact met een wijs en vriendelijk en creatief
wezen dat in het landschap van verhalen leeft.
Write on!
*Demon of Daimon: Er zijn in de loop van de tijd vele termen voor 'roeping' bedacht. De Romeinen noemden het genius, de Grieken 'daimon', de Christenen je beschermengel, de oude Egyptenaren Ka, voor anderen is het Vrouwe Fortuna en voor volken die het sjamanisme beoefenen is het je geest, je adem-ziel. Voor anderen is het je bron of je Hogere Zelf. Maakt niet uit hoe je het noemt. Al noem je het Mickey Mouse, Het is iets wat je af en toe een zetje geeft in de juiste richting. Het herinnert je eraan wat je graag doet, waar je hart van open gaat, wat bij je past en waar je energie van krijgt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten